Menghadiri Temu Janji Temuduga Yang Ke-3: STT

Pada hari Rabu 13/6 yang lalu, aku duk tengah lepak-lepak kat rumah mak aku (menganggurlah katakan) sambil mengadap laptop, tiba-tiba ada satu e-mail ni masuk:


Assalamualaikum,

Congratulations, you have been shortlisted to attend an interview session at STT for the post of Sales Engineer/Corporate Communication Executive. Kindly refer details given below :

Date       - Thursday / 14.6.12

Time       - 3pm
Selang berapa minit lepas tu, ada call pulak masuk dan jemput aku datang ke sesi temuduga kerja. Inilah kali pertama aku dapat 2 sesi temujanji temuduga kerja dalam sehari. Iklan untuk jawatan kosong ni aku jumpa di dalam Jobstreet, aku apply online pada 24/5/2012, 3 minggu jugaklah baru dapat respon daripada pihak syarikat tu:

Jobstreet Application Status

Cuba tengok berapa ramai orang apply untuk jawatan ni, 41 permohonan dengan majoritinya tahap akademik diorang lebih tinggi daripada aku. Namun yang demikian, aku menyahut cabaran untuk hadir jugak sesi temuduga ni. Pukul 12pm temuduga di Kelana Jaya, pukul 3pm temuduga di Cheras dalam hari yang sama. Temuduga ni lebih kurang macam buat marketing la, appointment sana-sini jadi itu dah menjadi lumrah la untuk mereka yang bertugas dalam bidang sales atau marketing ni, betul tak?

Habis jer sesi temuduga di PDS, aku sempat lagi makan tengahari bersama isteri ambik berkat sikit kat isteri dan anak dalam kandungan, habis makan jer terus gerak ke Bandar Tasik Permaisuri, Cheras. Ofisnya agak menarik jugak walaupun cuma shoplot. Sampai-sampai jer aku kat sana dalam lebih kurang 2.50pm, dah ada 3 orang dah lagi awal daripada aku. Kiranya aku kena ikut turn la. Daripada 16 orang dalam senarai jemputan (kat email dia pergi letak jer semua email orang dalam "To:"), yang hadir pada hari itu lebih kurang 8 orang sahaja. Sambil-sambil menunggu tiba giliran untuk sesi temuduga, aku sempat jugak berkenalan dengan mereka yang datang. Walaupun masing-masing macam bersaing tapi okay jugaklah diorang yang datang ni, agak terbuka juga diorang bercerita pasal kerja masing-masing.

Kebetulan pulak aku duduk sebelah akak dan juga seorang ibu muda, macam-macam la diorang duk buat spekulasi soalan temudugalah, bercerita pasal kerja diorang dan lain-lain. Diorang siap bagitahu aku lagi yang aku ni nampak macam budak 'Fresh' baru keluar universiti, apa muka aku ni nampak macam student lagi ke?

Pesaing-pesaing aku..

Rasanya pukul 4pm baru sesi interview bermula dengan dua orang seberang aku ni dalam gambar di atas ni masuk dulu. Tempat menunggu ni kat bawah, tempat interviewnya dia tingkat 1. Pukul 4.30pm barulah giliran aku sampai untuk naik ke atas, akak yang sampai selepas aku dah mintak untuk potong giliran, aku sebagai gentleman kasi jer la, yerlah kan diorang ni dah ada anak semua jadinya mungkinlah diorang nak balik awal amik anak mungkin. Habis je akak tu interview, aku kasi la chance giliran aku kat ibu muda tadi pulak, dia ni masih dalam pantang katanya jadinya dia amik kesempatan cuti bersalin ni carik kerja lain padahal dia kerja kat sebuah bank yang agak ternama. Pukul 5pm baru la giliran aku, sempat jugak aku jumpa sorang mamat ni, sembang-sembang dengan dia rupanya dia baru balik dari overseas siap ada beli rumah kondo berharga RM300k dekat dengan ofis ni. Aku macam, perghhh mamat ni dahsyat..

Menariknya, aku dengar ada yang datang interview duk tunggu giliran kat bawah dah balik dah sebab terlalu lama menunggu. Pada aku la kan, kalau betul-betul nak carik kerja, kenalah bersabar kan? Ini nak tunggu giliran dah resah gelisah pastu boleh balik pulak? Dah ler nak dapat tahu kita shortlisted dah ambik masa 3 minggu, ada 41 orang pulak tu yang apply. Pelik betul aku.

Okay, dalam sesi interview, ada 3 orang panel sorang daripada HR, Bisnes dan Operasi. Macam-macam soalan dilontarkan kepada aku, aku macam biasalah jawab dengan penuh konfidennya. Sekali tu diorang tanya aku ni sebenarnya lebih sesuai jawatan Corporate Communication Exec atau Sales Engineer, akhirnya aku memilih untuk jawatan Sales Engineer jer sebab Corporate Comm ni aku rasa lebih sesuai kalau perempuan yang buat, kan? Interview session aku kali ni rasa macam panjang pulak, dekat 5.30pm barulah habis. Panel HR kata lagi seminggu dia akan panggil untuk sesi 2nd interview pulak. Tapi aku ada nampak jugaklah sinar-sinar harapan daripada diorang. Takper, kita tunggu dan tengok.

Aku keluar jer daripada bilik temuduga, aku tengok mamat yang sepatutnya masuk selepas aku dah takde. Ler, dia pun tak sabar jugak? Hairan aku tengok gaya pencari kerja yang datang hari tu, agaknya diorang expect syarikat ni besar kut?

You Might Also Like

0 komen