Ronda-ronda Sekitar Taiping

Taiping merupakan tempat yang unik yang menjadi tempat kegemaran ramai. Saya dah tak ingat bila kali pertama saya datang ke sini tetapi waktu tu saya masih lagi bersekolah dan keluarga saya menginap di Hotel Seri Malaysia berdekatan dengan taman tasik Taiping. Keluarga mertua saya pula memang berasal daripada kawasan sini dan mempunyai banyak kenangan suka dua mereka di sini. Kalau saya bukan pemandu kereta, memang saya dah snap beratus gambar dah untuk kenangan dan letak kat blog ni.


Yes, we all love Taiping.


Tempat tu bukan tempat main anak-anak oi..


Jadi tempat posing pulak. Shopping complex belakang tu saya belum pernah masuk lagi.


Jom kita makan di Medan Selera, Padang Sarkas. Menurut bapa mertua saya, lokasi ni sememangnya tempat sarkas pada suatu masa dahulu.


Medan selera ni kalau waktu malam lagi meriah.


Perut lapar dah ni, kita makan apa yang disajikan dahulu.


Setelah habis ronda-ronda sekitar Bandar Taiping, kita ke Bukit Gantang pula tengok kebun.


Tiba-tiba budak bandar sorang ni jadi rajin nak buat kerja.


Asalnya semua nak duduk lepak dalam kereta sebab takut nyamuk lah, pacat lah..tengok mak mertua duk sapu-sapu daun tiba-tiba semua bersemangat nak tolong buat pulak.


Kampung ni memang terperosok masuk ke dalam jadinya jauh daripada jalan besar. Terkenang saya zaman saya kecik-kecik duk main bakar-bakar daun kering kat luar rumah. Waktu tu saya tinggal di Meru, Klang. Kini Meru bukan lagi kawasan kampung lagi, nak pergi sekolah naik basikal pun dah tak selamat. Zaman cepat betul berubah.


Balik semula ke Ipoh, kita hantam Nasi Vanggey.


Ni cawangan Tambun, dulu ada cawangan di Bercham Raya, sekali dah tutup pulak. Bukak pulak di Tambun ni. Nasi Vanggey di kawasan ofis saya di Seri Kembangan tak sempat 2 tahun bertahan dah tutup.


Dah malam dah waktu ni, tu yang takde orang pun.


Masalah bila keluar berjalan ni adalah terlalu banyak makan. Saya sekarang ni perlu mengawal nafsu makan supaya boleh kekalkan berat badan yang semakin cepat menaik ni.

Begitulah kisah untuk kali ini. Ada beratus gambar lagi dalam Google Photos saya yang kalau simpan pun tak jadi apa, baik kita publish untuk rujukan bersama.


You Might Also Like

0 komen