Menghadiri Azure Discovery Day 2.0 di Microsoft Malaysia

Saya ada terjumpa iklan pasal Azure di Facebook, terus register untuk datang ke even Azure Discovery Day 2.0. Rupanya 6 tahun lepas saya dah pernah pergi ke event kelolaan Microsoft dan waktu tu saya pergi belajar berkenaan Private Cloud. 6 tahun kemudian, public cloud sudah semakin popular terima kasih kepada Amazon Web Services (AWS) yang semakin diterima pakai oleh syarikat-syarikat enterprise di dunia masa kini.

Dahulunya AWS mendominasi dunia cloud computing dan meninggalkan kesemua pesaingnya di belakang. Microsoft Azure semakin merapati kedudukan AWS ketika ini disebabkan oleh penerimaan oleh pelanggan Microsoft yang sedang membuat aktiviti peralihan ke cloud tanpa perlu menukar penyedia perkhidmatan. Saya pernah cuba convert penggunaan laptop saya kepada Linux Ubuntu suatu ketika dahulu tetapi disebabkan oleh 'old habit die hard', saya telah kembali semula ke Microsoft Windows (Windows 10) disebabkan terdapat fungsi, cara penggunaan dan interface pada Linux yang tidak berapa kena dengan proses dan corak kerja saya.

Apa pun pilihan brand yang anda gunapakai, yang lebih penting sebenarnya adalah hasil yang dikeluarkan. Setiap brand atau servis ada kelebihan dan kekurangan oleh kerana itu, kita mempunyai kebebasan untuk menggunakan apa jenis servis yang ada diluar sana dan tidak terikat dengan hanya satu vendor sahaja. Cuba tanya diri anda, berapa handphone atau simkad yang ada sekarang ni?

Dah lama saya perasan ada satu bangunan yang mempunyai design yang agak unik di area KL Sentral, rupanya nama bangunan tersebut adalah Menara Shell. Parking di Menara Shell agak mahal juga, jadinya saya naik Grab je jadinya tak perlu nak risaukan pasal transport. Saya tak pasti bila Microsoft pindah daripada Menara di KLCC ke sini. Mungkin kemudahan yang ditawarkan di Menara Shell ni lebih menarik mungkin. Oh yer, lif di Menara Shell agak unik dan mengingatkan saya kepada sistem lif di Menara Kejuruteraan UiTM Shah Alam, sangat unik di mana kita perlu key in tingkat berapa yang kita akan pegi di panel control dan lihat lif yang mana yang anda perlu tunggu.

Bergambar di Banner Microsoft

Papan tanda dah Old School..Masa depan adalah Light Projection Display

Old School papan penunjuk arah

Reception pejabat Microsoft Malaysia

Booth pendaftaran Azure Discover Day 2.0 di Microsoft Malaysia

Dah register kita sarapan dulu

Rezeki makan jangan ditolak

Dah macam high class cafe tempat makan pantry di Microsoft ni

Deko di tempat ni sangat menarik..kelebihan untuk staf Microsoft Malaysia

Shhh..event dah nak start. WiFi sila login sendiri..

Panel Microsoft sedang berikan penerangan mengenai Microsoft Learn


Pada sesi selepas makan tengahari, setiap peserta diberikan satu slip kad iaitu satu promo kod yang telah didaftarkan kepada satu akaun yang mempunyai kredit sebanyak USD50 untuk digunakan sebagai percubaan kepada semua servis yang ditawarkan oleh Microsoft Azure. Percubaan ini ada saya videokan di dalam kelas JayHemSem Elite University kepada mereka yang berminat. Kredit ini sebenarnya dicadangkan digunapakai di dalam sesi hands-on Azure IoT di bawah. Namun begitu, hands-on sebenarnya memerlukan lebih masa daripada sepatutnya disebabkan skill teknikal setiap orang adalah berbeza. 

Penerangan Azure IoT Central
Sebenarnya saya sudah pun menghabiskan kredit USD50 yang diberikan hanya dengan membuat VM. Ternyata USD50 tidak mencukupi untuk mencuba kebanyakan servis yang ditawarkan. Sebenarnya di permukaan, nampak macam cloud services ni murah, tetapi sebenarnya analogi yang boleh digunapakai adalah analogi Fast Food. Fast Food mengikut pakej sememangnya murah, tetapi tambahan atau belian secara ala-carte akan menjadi mahal harganya namun kita sebagai pengguna biasanya akan bayar je.

Kalau harga menjadi isu, kita sebenarnya boleh pergi ke kedai biasa atau ke pasar raya dan dapatkannya pada harga pakej yang jauh lebih murah dan hasilnya sebenarnya sama sahaja. Namun begitu, terdapat kelebihan dan kekurangan yang kita sebagai pengguna perlu tahu. Rumusannya di sini, kita sebagai pengguna mempunyai terlalu banyak pilihan untuk dicuba yang akhirnya kita cuma perlu fokus kepada 1-2 pilihan yang terbaik mengikut bajet yang kita telah tetapkan.

Transforming the Datacenter with Windows Server 2019 
Banyak perkara yang saya dapat belajar daripada sesi di atas terutamanya licensing Microsoft yang memerlukan penelitian yang khusus kerana licensing melibatkan perundangan yang agak kompleks dan memerlukan pemahaman secara keseluruhan di dalam sesebuah setup dan infrastruktur IT di dalam organisasi. Sebab itu dengan adanya Cloud Services masa kini, segala isu berkenaan dengan licensing diharap dapat dielakkan.

Kalau dulu skill dunia komputer sangat mahal. Sekarang ni dah percuma jer..

Event untuk developer di Singapore, ada sesiapa nak sponsor saya ke sana?

Free gift dan minum petang

Menara Shell bersebelahan KL Sentral
Begitulah serba-sedikit pengalaman yang saya telah timba ketika mengikuti event daripada Microsoft Malaysia ini. Terima kasih kepada pihak penganjur kerana telah memberikan saya peluang dan juga ilmu yang bermanfaat kepada saya untuk saya gunapakai dalam menjalani rutin pekerjaan saya. Sekiranya ada kesempatan lain, jangan lupa jemput saya lagi.

You Might Also Like

0 komen