Terkandas di Lebuhraya PLUS (Rawang)

Bulan November 2012 merupakan satu bulan yang mencabar buat aku kerana terpaksa menjadi weekend husband. Isteri aku berpantang di Ipoh jadi hampir setiap minggu aku akan cuba untuk balik Ipoh. Kebetulan pulak bulan November la pulak banyak meeting di pejabat pada waktu weekend. Sangat mengecewakan bila aku baru-baru ni dapat tahu yang segala usaha penat lelah datang weekend untuk projek bernilai jutaan ringgit tu akhirnya terbantut disebabkan masalah oleh jabatan lain. Apa pun, rekod aku pergi balik Ipoh paling singkat pernah aku buat pada hari Sabtu 24/11/2012, naik bas jam 4 petang sampai Ipoh jam 7 petang, tidur satu malam, pagi esoknya 7 pagi dah naik bas semula dan terus masuk ke mesyuarat jam 10.30am.

Hampir kesemua bas ke Ipoh yang aku naik adalah Bas Transnasional, kebetulan pulak hari 8/12/2012 tu ada pulak meeting projek pada sebelah pagi, terpaksa tunda nak balik Ipoh hari jumaat kepada hari Sabtu 8/12/2012. Minggu tu minggu terakhir sebelum aku membawa pulang isteriku dan anak aku ke KL (kereta tinggal kat Ipoh). Aku pun berusaha la naik Komuter daripada rumah aku turun kat Salak Selatan (Naik Komuter ni tersangat la menguji kesabaran, keluar rumah jam 7.45am sampai Bandar Tasik Permaisuri jam 10am), jalan kaki dari stesen Komuter ke ofis aku sejauh 1.7km. Habis jer mesyuarat jam 1.00pm, makan nasi dulu lepas tu jalan kaki ke stesen LRT pulak untuk kejar bas ekspres Transnasional jam 3.30pm (Sebenarnya beli tiket jam 4.30pm tapi tukar kat kaunter ambik yang awal sedikit). Bila masuk dalam bas, ahhhh..lega betul. Terus tido. Sekali tu...

Bas berhenti tepi lebuh raya

Semua orang nak turun pergi mana ni?

Bas Transnasional Tersadai
Waktu ni pukul 4.30pm. Katanya punca bas ni tersadai adalah sebab ada kebocoran. Memang ada dengar bunyi benda bocor tapi bas masih lagi boleh berjalan. Tapi pemandu bas tu tak nak tanggung sebarang risiko jadinya dia berhenti kat tepi highway ni.

Berjalan menuju ke bas gantian

Bas SKS KL ni rupanya adik beradik Transnasional bawah syarikat KTB
Bila aku dah naik bas tu, penuh pulak. Ada la 2 seat kosong lagi sebelah Aci yang suka hati dia jer letak barang-barang. Tapi akhirnya aku kasi chance kat aweks la sebab aku konon-kononnya 'gentleman'..hahaha..

Selamat tinggal bas gantian
Jadinya, tinggal la aku dan juga sorang pakcik ni bersidai tepi highway di Rawang ni.

Pakcik tu tengah baca Muqaddam..respek betul..

Aku pulak berposing di tepi highway
Kereta Honda City kat belakang aku ni waktu ni tetiba jer berhenti, bukannya apa pun dia suruh anak perempuan dia pancut kencing kat rumput tepi tu. Ntah hapa-hapa, padahal depan berapa km jer boleh masuk R&R Rawang.

Nampak tak pemandu bas belakang aku tu?
Aku ingin berterima kasih kepada pemandu bas ekspres Transnasional ni sebab berusaha bersungguh-sungguh untuk menyelamatkan semua penumpang dia.

Aku akhirnya naik bas Transional yang trip seterusnya yang aku rasa trip 4.30pm (Tiket asal aku sebenarnya 4.30pm) yang tiba di lokasi pada jam 5.30pm. Aku tiba di Ipoh lebih kurang jam 7pm. Sememangnya pengalaman yang sukar untuk dilupakan.

You Might Also Like

0 komen