Isnin, 1 Ogos 2011

Servis Pertama Kereta Terpakai

Sambungan daripada entri Mencari dan Membeli Kereta Terpakai, 2 bulan selepas aku membeli kereta terpakai Proton Wira 1.5GLi ni, akhirnya tiba jugak la masa untuk servis berkala 5,000km. Cepat betul kan? Mau idaknyer, sehari jer aku berjalan pergi balik ofis dah dekat 100km. Sebulan jer, 20 hari x 100km dah jadi 2,000km. Tu belum termasuk keluar pergi beli barang, jalan-jalan sikit dengan pergi makan semua. Lagipun kereta dah terasa macam ada kureng sikit dia punya rasa. Tu belum lagi tengok apa benda lagi dah sampai umurnya.

Kereta masuk bengkel
Macam biasa, aku kalau dah berkenan dan biasa dengan kedai yang aku suka, aku hantar kat situ jer. Tapi kadang-kadang aku hantar jugak kat tempat lain saja nak try.

Kereta kena jack
Aku tengok mekanik ni tak mengamalkan konsep keselamatan langsung. Tengok la gambar atas ni, letak jack jer, pastuh dia pergi baring bawah kereta tu. Patutnya dia kena letak stand, baru la kukuh. Ni kalau ada orang tersepak stand tu, terpusing sikit batang jack tu, memang confirm la masuk hospital. Tapi dah tauke kedai pun tak kata apa, mekanik dia bedal jer buat apa yang dia biasa buat.

Asalnya cuma nak tukar minyak hitam jer. Sekali kena tukar jugak air-filter, dah hitam legam dah pun. Yerlah, duk redah jem jer hari-hari. Kalau duduk kat kampung mesti air-filter tu tak la sehitam macam duduk kat KL ni. Spark plug dia check ok lagi so tak payah tukar lagi.

Check tayar
Pastuh aku teringat yang aku asyik kena pam tayar depan aku ni selang 3-4 hari. Check punya check, ada screw pulak terlekat kat tayar tu. Patut la angin asyik kurang jer. Nasib baik tak pernah pancit lagi. Aku dah tak ingat pulak tahun bila tayar kereta aku last pancit. Proton Iswara aku dulu tak pernah pulak pancit.

Tampal tayar
Tampal tayar kereta ni tak sama macam tampal tayar basikal. Tayar basikal ada tiub macam tayar motor. Tapi motor takde maknanya nak tampal-tampal. Tukar jer terus. Tayar kereta ni kalau kena screw ke paku ke, dia tebuk masuk tayar tu sekali dgn satu jenis getah tu pastu tarik keluar. Getah tu nanti kira cover la lubang yang terhasil. Sempoi je kan? Tu jer kedai tayar cas RM5. Kalau diorang cas lelebih, korang sound jer.

Tukar minyak gear automatik
Kereta automatik ni bergantung sepenuhnya kepada minyak gear automatik. Kalau minyak auto ni kering ke ataupun bocor, memang sangkut ler kereta. Kalau bateri flat takleh nak start, jangan harap ler nak menolak sambil start kereta macam kereta manual buat. Takkan boleh punya. Mesti kena panggil bantuan punya. Kalau korang tak nak amik bantuan macam AAM ker, korang ambik jer insurans yang ada sekali dengan bantuan "Roadside Assistance". Dulu aku guna AAM, tapi dah tak larat nak bayar RM60 tambahan setiap tahun. Aku rasa sepanjang aku guna kereta, aku dah 3-4 insurans company aku dah tukar..hahaha..

Dah ke mana aku cerita ni. Oh yer, minyak gear auto ni biasanya kena tukar kalau dah 20,000km ke 40,000km. Tengok pada penggunaan lah. Kalau gasak tak ingat, better 20,000km tukar lah. Kalau takde duit sangat baru 40,000km baru tukar. Penting tau, kang tak pasal belanja beribu pulak nak repair gear auto ni. Bukan boleh main-main. Aku pun sebelum tukar tu dah rasa lain macam jer gear auto aku, time pagi enjin sejuk dia punya tukar shift tu lambat jer, dah rev tinggi baru nak tukar. Memula dulu aku cuak gak tapi dah biasa buat selambe jer. Dah alang-alang servis, tukar jer la minyak gear auto ni. Nanti aku tunjuk berapa ongkos kena keluar.

Check komputer kereta
Nama pun servis, kasi check semua yang ada masalah sekalilah. Kat dashboard aku, yang tulis "Check Engine" punya indicator asyik menyala jer. Dah sebulan jugak la indicator tu menyala selepas last time kasi reset time buat engine tuning. Mekanik tu guna komputer portable, tekan-tekan sikit pastu keluar apa benda yang rosak.

HANA TECH DCN-SCAN Diagnostic Scanner
Ada 2 jer error, satu CO2 sensor satu lagi IAT Circuit. Mekanik tu tak tahu sangat, dia tanya tauke kedai. Tauke kedai datang pastuh kata, "Oh, u punya oxygen sensor sudah kena kasi tukar". Aku tanya tauke kedai tu, "Kalau tak tukar takpe ke?". Tauke tu mesti la jawab kena tukar, dia kata kalau tak tukar nanti minyak kuat lah, power takde lah semua. Aku pun dah malas nak pikir, tukar jer lah. At least takde la indicator merah "Check Engine" tu asyik menyala jer. Menyampah aku tengok.

CO2 Sensor
Ni ler rupa CO2/Oxygen sensor kereta aku yang dah sampai umurnya nak kena ganti. Punyalah mahal seketul ni.

Wira (VDO) Oxygen Sensor
Harga kalau tengok kat plastik atas tu RM250, tu belum upah pasang lagi. Sabar..nanti aku tunjuk jumlah RM repair yang aku kena.

Oxygen Sensor di exhaust pipe
Kalau korang nak tahu, oxygen sensor ni letaknya di exhaust pipe. Wayar tu nanti akan connect ke ECU kereta. Pasang je sensor baru ni, dah tak muncul dah indicator "Check Engine" tu.

2 jam lebih jugak aku terpaksa melepak kat bengkel tu dah macam-macam nak kena servis. Bil pun sampai:

No.
Item
RM
1
Engine Oil (NASA VR 12)      49.00
2
Oil Filter Proton      12.00
3
Air Filter Proton      28.00
4
Automatic Transmission Fluid (3Lx28)      84.00
5
Labour Charge      10.00
6
Oxygen Sensor     180.00
Total     363.00

Terkoyak poket aku. Aku budget RM150 jer, sekali bil 2 kali ganda. Terpaksa guna kad hutang dulu.

Sebenarnya ada benda lain lagi yang rosak dan perlukan repair tapi aku simpan jer dulu. Pokai ler kalau nak repair semua benda.

Beginilah hidup bila guna kereta terpakai. Nanti aku buat blog entri pasal guna kereta baru pulaklah. Sehingga bertemu kembali.

7 ulasan:

  1. ciannyer...ape boleh buat..kata kereta..kalo xrepair..susah plak nk pakai...hmmm...

    BalasPadam
  2. ok la tu..aku ni kereta pon takde..huhu

    BalasPadam
  3. nak tanya ckit.. kat mana ye kedai tempat biasa u service?

    BalasPadam
  4. Lokasi tempat servis ni, bukak link ni https://foursquare.com/venue/15602907

    BalasPadam
  5. IAT Circuit tu ape lak?

    BalasPadam
  6. Salam Bro, rasanya u dah kena potong dengan workshop tu...... ni harga ori part proton yang selalu saya beli air filter RM18, oil filter RM7, tran fluid RM18 1 btl, sencored tu pulak tak lebih RM120..... see banyak maner dah dia makan duit u......! next time bila lalu kedai parts singgah2 ler check harga !saya pun pakai te wira auto vdo 1.5 ni ada masalah crank sencor kete x blh start, workshop mintak RM140 tapi dah check harga x sampa RM60....

    BalasPadam
  7. kau ni merepek2 jek buat kreta kau. tq

    BalasPadam

Entri Sebelum-sebelum Ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...