Menjejakkan Kaki ke Pengerang Johor

Boleh pulak aku teringat nak menulis sebelum tidur ni. Ni semua gara-gara kali ni aku ditugaskan untuk menyiapkan satu proposal untuk satu tender ni. Punya la banyak benda aku nak kena taip dan fikirkan, closing tender pulak hari Selasa minggu depan. Pulak tu ada lagi satu proposal lagi untuk client aku nak kena siapkan. Tu yang idea menulis membuak-buak ni walaupun sebenarnya aku dah ngantuk. Takperlah, janji ada benda untuk dikongsikan.


3 hari selepas aku balik daripada Sabah, aku terpaksa ikut trip syarikat ke Johor pulak. Kali ni ke satu tempat yang aku tak pernah sampai pun lagi, nama tempat tu Pengerang atau spesifiknya Tanjung Pengelih. Kalau tengok kat dalam peta Google Maps, tempat tu terletak kat hujung Semenanjung Malaysia dan kalau berenang ke Singapore dah boleh sampai kat Changi Airport Singapura dah. Sebenarnya terdapat sedikit salah faham waktu nak bertolak ke Johor tu, waktu tu aku kat Ipoh nak hantar mak aku balik Kedah. Sekali tu dapat info pukul 11 pagi kata pukul 6pm nak bertolak dari KL, mujur aku belum bertolak lagi ke Kedah. Terpaksalah aku mintak tolong kat adik ipar aku jadi driver untuk hantarkan mak aku balik Kedah untuk Hari Raya Haji. Aku pulak petang sikit bertolak balik KL. 

Bertolak selepas maghrib, sampai kat JB pukul 11.30pm. Macam biasa, gambar snapshot sudah semestinya diambil:

Rose Cottage Cawangan Senai
Hotel ni cawangan Rose Cottage, yang aku biasa duduk dulu Rose Cottage Taman Universiti Skudai. Satu malam RM70 jer rate dia.

Memandangkan meeting pukul 9am, pagi-pagi pukul 7am dah bertolak ke Pengerang.

Aku duduk kat belakang tengok ada jambatan yang design pelik
Dulu diorang cerita kata nak ke kawasan Pengerang ni takde highway, jadinya macam takut nak lalu jalan ni. Lepas tu highway dah siap lagi cepat dan lagi baguslah. Cumanya highway kat sini pelik sikit sebab mula2 ada lorong highway 4 lane, sekali tu lama-lama dia jadi macam jalan kampung 2 lane pergi balik. Dah la kena bayar tol tapi jalan dia tetiba jadi sempit. Kelakar pulak aku tengok.

Majlis Daerah Kota Tinggi Johor

Sempat lagi bersarapan roti canai

Hotel Tai Hoe di Pekan Sungai Rengit

Pejabat Kastam Sungai Rengit

Kolej Diraja Sultan Ismail
Ada banyak lagi gambar sebenarnya tapi aku tak boleh nak tunjuk sebab ianya melibatkan client syarikat jadinya ianya PnC. Apa pun, trip ni menarik sebab banyak benda aku dapat belajar dan lihat sendiri apa yang aku cuma selama ini baca jer dalam dokumen-dokumen.

You Might Also Like

0 komen